• FAQ
  • Veelgestelde vragen

    We zijn nog volop aan het ontwerpen en bezig met de invulling en uitwerking van het project SPOT Amsterdam. Op veel vragen hebben we een voorlopig antwoord. Lees hier ons antwoord op veel gestelde vragen. Heb je een vraag die er niet bij staat? Stuur dan een mail aan info@SPOTAmsterdam.nl. Sta je al ingeschreven als geïnteresseerde? Volg ons ook op Facebook!

    Woningaanbod

    Komen er koopwoningen of huurwoningen?

    In SPOT komt een mix van koopwoningen, vrije sector huurwoningen en huurwoningen in het sociale segment, die bijvoorbeeld in de vorm van studentenwoningen worden aangeboden. De plannen bevinden zich nog in de ontwikkelfase, wat betekent dat de exacte invulling komende tijd wordt bepaald.

    Zijn er al verkoopprijzen of huurprijzen bekend? 

    Nee, de koopprijzen zijn nog niet vastgesteld. Op zijn vroegst in 2021 verwachten we de eerste vanaf prijzen te kunnen communiceren.

    De verhuur verloopt via andere partijen. Welke weten we nog niet en ook niet welke huurprijzen zij hanteren. Wel handig om te weten: sociale huurwoningen hebben een huurprijs tot €720,40 per maand (prijspeil 2019), de huurprijzen voor middeldure huur zijn van €720,40 tot €1.001,00 per maand (prijspeil 2019). Voor de vrije sector gelden geen huur-regulerende bepalingen, geen maximumprijzen en geen subsidie. De huurwoningen zullen naar verwachting pas in 2022 in verhuur komen.

    Hoe kom ik in aanmerking voor een huurwoning?

    De verhuur van de vrije sector huurwoningen en de huurwoningen in de sociale sector gaat niet via SPOT, maar via andere woningaanbieders. Wie dat zijn is nog niet bekend. We zijn nog volop in gesprek met partijen die een deel van de nieuwe gebouwen gaan afnemen en het huuraanbod in die gebouwen voor hun rekening zullen nemen. Waar en wanneer je je kunt inschrijven kunnen we dus nog niet zeggen, maak in ieder geval je interesse kenbaar via het aanmeldformulier.

    Hoe kom ik aan een koopwoning in SPOT?

    Aan de plannen wordt nog volop gewerkt. Ons plan moet nog goedgekeurd worden door de gemeente, vervolgens vindt er nog sloop plaats van de bestaande kantoren op de plek. Kortom, er is nog een hoop te doen. We verwachten pas ergens in 2021 met de eerste woningen in verkoop te kunnen gaan, dan weten we waarschijnlijk ook welk makelaarskantoor de appartementen gaat verkopen. De verkoopprijzen zijn ook nog niet bekend. We kunnen pas eind 2019 echt iets zeggen over het prijsniveau. Wel kunnen we delen dat er ook kleinere appartementen worden gerealiseerd met een relatief lagere instapprijs. Als je je inschrijft via de website, krijg je vanzelf bericht.

    Wat voor soort woningen komen er?

    We bieden een breed aanbod aan woningen. SPOT wordt een levendige stadswijk, perfect voor stedelingen, jong en oud, die alleen of samen, met of zonder kind(eren) wonen. Verwacht geen rijtjeswoningen, maar gave loftachtige woningen, appartementen over twee lagen, compacte praktische studio’s, een beperkt aantal bijzondere penthouses en verder heel veel leuke, luxe en mooie appartementen met een goede indeling en veel buitenruimtes.

    Hoe ziet de buitenruimte eruit?

    Er komen balkons, loggia’s, fraaie dakterrassen en er komt waarschijnlijk een park (Hondsrugpark) naast!

    Hoeveel woningen komen er in SPOT?

    In totaal telt SPOT straks ca. 1.050 woningen. In de huidige uitwerking gaan we uit van ruim 300 woningen in de eerste fase. De twee fase is nog niet zo concreet dat we een heel scherpe inschatting kunnen geven. We gaan nu uit van ca. 400 woningen.

    Bakkie bij Bullewijck klein
     

    Spacious
    Private
    Open
    Tranquil

    Planning

    Wanneer is het woningaanbod beschikbaar?

    Komende periode gebruiken we om de woonwensen te onderzoeken en het plan verder uit te werken en goedkeuring van de gemeente te krijgen. Vervolgens maken we het ontwerp definitief gereed en brengen we dat in procedure. We verwachten eind 2021 in verkoop te kunnen gaan met de eerste woningen. De huurwoningen laten iets langer op zich wachten: huurwoningen gaan meestal pas in verhuur als de oplevertijd dichtbij is. We verwachten dat dit medio 2022 zal zijn.

    Wat is de projectplanning?

    Momenteel wordt hard getekend aan SPOT. De deelplannen bevinden zich nog in de ontwerpfase. In het begin van 2019 willen we het voorlopig ontwerp van de eerste gebouwen gereed hebben. We hopen de omgevingsvergunning van fase 1 medio 2019 aan te vragen. Na afgifte volgt een periode van 6 weken waarin het plan ter inzage ligt. Als iedereen tevreden is over ons voorstel en er geen grote bezwaren zijn wordt de vergunning zonder vertraging eind 2019 verleend.

    Kun je je al inschrijven voor de verkoop of verhuur?

    Nee, voor de verkoop en verhuur starten duurt het nog wel even. We kondigen dit ruim van tevoren aan. Je kunt je wel al aanmelden als geïnteresseerde en inschrijven voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven. Vergeet niet onze Facebookpage te liken waar we geregeld berichten en info op posten. Ook voor de vrije sector huurwoningen in de overige deelplannen kun je je nog niet inschrijven. Je kunt je natuurlijk wel aanmelden (LINK), zodat je op de hoogte wordt gehouden.

    Hoe verloopt de toewijzing?

    De verkoop van de koopwoningen verloopt via een makelaar. De makelaar, de verkoopprocedure, de woningtoewijzing en de verkoopprijzen zijn nog niet bekend. Daar kunnen we je nog niks over zeggen. De vrije sector huurwoningen in het plan worden via een andere partij aangeboden. Ook die partij is nog niet bekend. Dit maken we ruim te voren bekend via in elk geval onze nieuwsbrief, de Facebookpagina en de website.

    Klik hier voor de huisvestigingsverordening voor de huisvestigingsverordening van de Gemeente Amsterdam voor sociale en middeldure huurwoningen. 

    Frequently
    Asked
    Questions

    Ontwikkelingen in het gebied

    Op de projectlocatie SPOT staan nu kantoren. Wat gaat er gebeuren?

    De kantoren die er staan voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd. Het gebied mist ook uitstraling. Veel parkeerplaatsen, weinig groen, niet heel gezellig. Tegelijkertijd is de behoefte aan woningen in Amsterdam erg groot. We hebben de afgelopen tijd een aantal van de bestaande kantoren opgekocht om plaats te laten maken voor woningen. De kantoren worden gesloopt en in de plaats daarvan realiseren we hoge en middelhoge gebouwen aan leuke pleintjes en groen. In de gebouwen komen woningen, maar er is ook plek voor (flex)werken, caféetjes en restaurantjes en bijvoorbeeld onderwijs-, sport en cultuurvoorzieningen.

    Is dit de enige verandering in het gebied?

    Nee, het Amstel-III gebied verandert enorm. Vanaf het Amstelkwartier aan de Amstel tot aan de nieuwe medische campus van het Universitair MC (oude AMC): er komen duizenden nieuwe woningen bij en allerlei nieuwe voorzieningen. Ook direct naast SPOT verdwijnen kantoren voor woningen. In ons plangebied worden maar liefst ca. 1.050 nieuwe woningen gerealiseerd en in heel Amstel-III misschien wel 10.000. Lees er meer over op de site van de Gemeente Amsterdam.

    Het ‘Hondsrugpark’, waar ligt dat?

    We maken ons samen met de andere ontwikkelaars in het gebied sterk voor de aanleg van een nieuw park in het gebied. Dat vinden we ook heel erg nodig met de komst van zo veel nieuwe woningen en nieuwe bewoners. Het park moet op de plek komen van de huidige Hondsrugweg, die daarmee verdwijnt of verandert van karakter. Er gaan nog wat verkeersstudies en besluiten aan vooraf voor het zo ver is, maar het concept van park is concreet en zeker geen luchtfietserij. Enkele gebouwen van SPOT liggen straks direct aan het park en andere kijken er op uit. Van de Hondsrugweg maken we komende periode een freezone waarin heel veel kan en mag en naarmate de nieuwbouw vordert wordt het steeds meer een echt park.

    Meer weten? Lees verder op website van Hondsrugpark!

    Wat komt er concreet aan voorzieningen?

    Aan de rand van ons plandeel komt een school voor het basisonderwijs. Binnen SPOT komt een kinderdagverblijf. En om ons heen zijn er ook volop ontwikkelingen. Zo komen er woningen aan de Hogehilweg, Hessenbergweg, Hondsrugpark en Karspeldreef en woningen aan de Arenapoort onder projectnaam Urban Interactieve District, er komt er een studentencampus en ter hoogte van metrostation Bullewijk verandert de Hondsrugweg naar een stadspark. Er is een groot aantal partijen actief met de ontwikkeling van het gebied, maar we kunnen nog niet alles delen omdat we simpelweg ook niet alles precies weten.

    Is het nu al leuk daar? Wat is er aan voorzieningen?

    Op een steenworp afstand ligt de Arena-boulevard. In de ArenA is niet alleen voetbal, maar vinden regelmatig concerten plaats. Aan de boulevard vind je verder Pathé Arena met heel veel bioscoopzalen, de concertzaal AFAS-live en de nog grotere ZIGGO-dome. In de buurt vind je verder restaurant Bullewijk, brouwerij Kleiburg, club JACK en verschillende soorten kleinere horeca. Aan de overkant van het spoor ligt het omvangrijke winkelcentrum Amsterdamse Poort met allerlei winkels, ketens en eettentjes. In dit deel van Zuidoost vind je echt van alles. Het functioneert echt als eigen stad in een stad. Je hoeft dus echt niet per se het centrum in.

    Het Hoofdkwartier van Stichting Hondsrugpark vind je op de hoek van het Bullewijkpad en de Hondsrugweg.

    Gebeurt er nog iets totdat de plannen definitief zijn?

    Jazeker! We willen het gebied alvast laten leven, omdat het best nog even duurt voordat de nieuwbouw er staat en in de tussentijd de bestaande kantoren langzaamaan leegstromen. In en om die kantoren willen we bijvoorbeeld tijdelijke horeca toestaan. Ook is er een Hondsrugpark Hoofdkwartier aan het Bullewijkpad. Van daaruit zorgt een heuse kwartiermaker voor allerlei leuke events en activiteiten in het gebied. De gemeente heeft HOBU de ruimte gegeven om het gebied op de kaart te zetten. HOBU zoekt de verbinding met de andere kant van het spoor en organiseert allerlei activiteiten en tours. Houd het goed in de gaten op Instagram en Facebook want het wordt er zeker niet stiller op!

    Wat gebeurt er met de openbare ruimte?

    De openbare ruimte krijgt een grote facelift, de stationsomgevingen worden aangepakt en heel gaaf: de Hondsrugweg die nu nog een soort vierbaans-snelweg richting de IKEA is, verandert naar een autoluwe omgeving met fiets- en wandelroutes, zitplekjes en sport. Een soort nieuw stadspark voor de nieuwe bewoners.

    Voorzieningen

    Welke voorzieningen komen in en om de gebouwen?

    Over de exacte programmering en invulling denken we nog hard na.Er komt in elk geval een school in ons plan. De gemeente wil graag een school binnen ons plan zien. Aan de pleintjes vind je straks een mix van (flex)werken, café, koffietentjes en winkels. Maar ook voorzieningen zoals een tandarts, een huisarts en dergelijke zijn heel goed denkbaar, hetzij bij ons, hetzij bij onze buren. Daarnaast hebben we wat meer invloed op de invulling van de gebouwen en de daken. Denk bijvoorbeeld aan een (collectieve) daktuin, lockerboxes voor bezorgpakketten, kruidentuin, flexwerkplekken, enz.

    Welke services kun je straks afnemen?

    De services die we aanbieden staan nog niet vast maar willen we aanbieden naar wens. Naarmate het project verder vordert zal dit steeds duidelijker worden. Je kunt denken aan oppasservices, groenservices, bezorg- en afhaalservices, zorgservices en deelconcepten van auto’s, (elektrische) fietsen, bakfietsen etc.

    Waarom SPOT?

    Waarom zou ik voor SPOT moeten kiezen?

    Wij vinden SPOT straks echt een place-to-be in Amsterdam. Het ligt in Amstel 3 dat bij veel woningzoekers nog wat onontdekt is als nieuwe woonlocatie in Amsterdam. Veel woningzoekers kijken alleen binnen de ring. Maar SPOT ligt dankzij de metro, de snelweg en snelle fietspaden super goed bereikbaar ten opzichte van de stad, omliggende (winkel)voorzieningen en het buitengebied. Bovendien gaat het hele gebied en alles eromheen volledig op de schop. SPOT is nu nog een kantorenpark maar straks een gemengde, levendige woonwijk.

    Waarom heet dit project SPOT, of eigenlijk, S.P.O.T.?

    Dit gebied en het Amstel III-gebied is straks de nieuwe place to be. Enorm veelzijdig. Niet alleen wonen, maar ook werken, ontspannen en uitgaan vind je hier en direct om de hoek. Wij vinden het een echte hot-spot. Volop in verandering. Anders gezegd: S.P.O.T. zou kunnen staan voor een Superior Plan Of Transformation. S.P.O.T. is voor iedereen. Voor stellen, singles, gezinnen en Single Parents met One Toddler : ) Het is een compacte en levendige wijk die en heel open en prettig voelt. Zeg maar: Spacious, Private, Open en Tranquil.

    En waarom Nieuw Amsterdams Wonen?

    Zuidoost is destijds aangelegd als een nieuw stuk van Amsterdam. Het is dus onmiskenbaar Amsterdams. Met bravoure en lef, lekker stads, maar in alle grootstedelijkheid ook plezierig en kleinschalig als de oude stadsbuurten. Zuidoost is kleurrijk, sportief, levendig en sociaal. De gebouwen worden een stuk hoger dan de ‘oude stad’, maar veel van wat de stad leuk maakt vind je straks terug in SPOT. Kortom, écht Amsterdams op een nieuwe manier!

    Bereikbaarheid

    Hoe ver ligt het centrum van Amsterdam met het OV?

    Vanaf SPOT kun je kiezen uit metrostation Bullewijk of het grote trein- en metrostation Amsterdam Bijlmer Arena. De metrostations worden ook gerenoveerd. Het centrum van Amsterdam ligt met de metro op minder dan een kwartier.

    En met de fiets?

    Alle vrijheid met je trouwe stalen ros, of lease-fiets van SwapBike. Als je uit gaat van het Volkshotel/Canvas op de Wibautstraat in Oost dan ben je iets langer dan 23 minuten onderweg. Als je zin hebt in terrasjes in De Pijp dan fiets je daar in 25 minuten naar toe. Nog wat overtuigende getallen? De Zuidas op 20 minuten fietsen, het Vondelpark op 30 en de Jordaan in 35. Juist behoefte aan rust? Ouderkerk aan de Amstel in 15, Ouderkerkplas in minder dan 10, en de prachtige Vecht op een kwartier afstand. Het eindeloze buitengebied lonkt!

    Hoe goed is de autobereikbaarheid?

    Echt. Uitstekend. Amstel III wordt weleens dé, of één van de best bereikbare delen van Amsterdam genoemd. Vlakbij opritten van de A2 én de A9 die je op hun beurt weer in een mum op de A1 en de A10 brengen. De wereld aan je voeten, of moeten we zeggen, wielen?

    Parkeren

    Hoeveel parkeerplaatsen komen er?

    We zijn nog in de ontwikkelfase en met de gemeente in gesprek hoeveel parkeerplaatsen noodzakelijk zijn. We zien wel een maatschappelijke trend en een veranderende houding ten opzichte van de auto. Autobezit wordt niet langer per se noodzakelijk gezien. Steeds meer mensen kiezen voor deelautoconcepten. Dit betekent dat we misschien wel minder kostbare gebouwde parkeerplaatsen hoeven te maken.

    Hoe is het parkeren opgelost?

    De parkeerplaatsen die er komen, komen onder de gebouwen en deels onder de nieuwe pleinen. De openbare ruimte wordt als het ware opgetild. Verder is nog niets definitiefs: bewoners krijgen een vaste eigen plek, een variabele plek of kunnen kiezen.

    Wat kost parkeren?

    Los van het aantal parkeerplaatsen in het plan straks: we denken eraan om bewoners te laten kiezen om een vaste eigen parkeerplaats te kopen dan wel maandelijks een parkeerplaats te huren. De huur- en verkoopprijzen van de parkeerplaats zijn nog niet bekend. We onderzoeken ook de inzet en toepassing van een deelauto-concept.

    En de fiets?

    In het ontwerp gaan we uit van een gezamenlijke fietsenberging onder een gebouw. We bekijken of en hoe elektrische laadpalen voor fietsen en auto’s een plek krijgen in het plan. Dit kan een optie worden voor bewoners: het kopen of huren van een oplaadplek, los per woning of juist collectief, in een gezamenlijke berging of in de eigen berging.

    Moet je een parkeerplaats bij je woning nemen?

    Zoals het er nu naar uitziet hoeven bewoners niet verplicht een parkeerplaats af te nemen. In het plan komen echter geen vrije parkeerplaatsen op straat. Ook vervalt je recht dan op een parkeervergunning. De gemeente Amsterdam is van plan een blauwe zone in te stellen om vrij parkeren te voorkomen. Als je dus niet zou kiezen voor een parkeerplaats kopen of huren, neem je dus een risico dat je je auto niet kunt parkeren.

    Duurzaamheid

    Hoe duurzaam wordt het gebouw en het totale plan?

    Duurzaamheid en gezond wonen vinden wij zeer belangrijk. Eigenlijk ook heel vanzelfsprekend. Standaard duurzaamheidseisen en oplossingen zijn tegenwoordig aspecten als: (minstens) energieneutraal gebouwen, door bijvoorbeeld toepassingen als warmtepompen en zonnepanelen en een uitstekende isolatie. De gemeente ziet het gebied ook als een sport en beweging-gebied en bevordert dat ook door allerlei voorzieningen op te nemen in de openbare ruimte en de vormgeving daarvan.

    In ons plan proberen we bijvoorbeeld beweging te stimuleren en er een gezond gebouw van te maken. We willen na de sloop zoveel mogelijk hergebruiken van het gebouw (‘circulair’) en bij nieuw te bouwen gebouwen met toekomstig hergebruik rekening houden. Je kunt bijvoorbeeld een grondstoffenpaspoort maken en bepaalde onderdelen van een gebouw eenvoudig demontabel maken.

    Betrokken partijen

    Wie zijn de partijen achter SPOT Amsterdam?

    COD en DUQER – twee vastgoedontwikkelaars met ervaring in nationale en internationale projecten – zijn de drijvende kracht achter de transformatie van SPOT. COD werkt momenteel aan het hotel NHOW Amsterdam en diverse andere projecten in Amsterdam, zoals De Werf op het NDSM terrein, Hostel The Generator in Amsterdam-Oost en B-Amsterdam in het voormalige IBM-gebouw. DUQER is een snelgroeiende vastgoedontwikkelaar/-belegger én initiatiefnemer van tal van vastgoedprojecten in de Randstad met op dit moment vooral (her-)ontwikkelingsprojecten in Amsterdam,Utrecht en Den Haag. Naast hun initiatief voor de ontwikkeling van SPOT Amsterdam, zijn zij ontwikkelaar van een project op Amsterdam Cruquius en van een locatie aan de Paasheuvelweg in Amsterdam. In Utrecht is DUQER ontwikkelaar van één van de eerste grote woningontwikkelingen in de Merwede-Kanaal zone.

    Wie ontwerpt het project?

    Het architectenbureau dat verantwoordelijk is voor het masterontwerp is KAAN architecten. De eerste woongebouwen worden door Kaan Architecten, Klunder Architecten, DOOR Architecten en Moederscheim Moonen ontworpen. De openbare ruimte wordt ontworpen door Inside Outside. Het zijn vooraanstaande, ambitieuze en internationale ontwerpbureaus.

    Subscribe now